Depressie
Blog Mentale gezondheid

De therapie van voeding

De therapie van voeding

‘‘Je bent wat je eet.’’ Het is een bekend gezegde, maar moeilijk na te leven aangezien een groot gedeelte van wat we dagelijks consumeren ongezond is [8]. Steeds meer onderzoek bevestigd een verband tussen voedingskwaliteit en zowel depressie als cognitieve gezondheid [4].

Depressie 

Depressie staat al jaren in de top vijf van hoogste ziektelast, hoogste ziektekosten en grootste veroorzakers van arbeidsverzuim. In Nederland krijgt iets minder dan 1 op de 5 volwassenen van 18-64 jaar ooit in het leven te maken met een depressie [11].
De exacte oorzaak van depressie is nog niet achterhaald, maar er lijken diverse factoren hierop van invloed te zijn. Zo spelen sociale, biologische en omgevingsfactoren een rol, maar ook genetische factoren en leefstijlfactoren, waaronder voeding. Depressie is moeilijk te behandelen en daarbij keert het bij veel mensen na korte tijd weer terug [7]. Bij mensen met een depressie kan voeding een belangrijke rol spelen juist omdat zij vaak geen energie hebben, futloos zijn, geen eetlust hebben en/of geen zin hebben om te koken [2].

Voedingsstoffen 

Er komt dus steeds vaker naar voren dat voeding in verband staat met psychische klachten zoals depressies. Het zijn verschillende voedingsstoffen die het psychisch functioneren kunnen beïnvloeden, waaronder; essentiële vetzuren, foliumzuur, vitamine B12, antioxidanten, selenium, ijzer en zink [1].

Chiazaad bevat veel Omga 3- vetten en vezels!

Bij depressieve mensen is ten opzichte van ‘gezonde’ mensen een gebrek aan omega-3 (vetzuren) vastgesteld [6]. Het lichaam heeft vitamine B12 en foliumzuur nodig voor de groei en instandhouding van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Een tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, vermoeidheid en zelfs depressies veroorzaken. De werking van vitamine B12 is nauw verweven met die van foliumzuur. Vitamine B12 zorgt voor de opname van ijzer door het lichaam. IJzer speelt een belangrijke rol bij stofwisselingsprocessen in het bloed en de lichaamscellen, ijzer is onmisbaar voor het vervoeren van zuurstof door het lichaam. Een tekort aan ijzer veroorzaakt meerdere symptomen, waaronder; duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn en een gebrekkige eetlust.

Vitamine B6

Vitamine B6 speelt ook een belangrijke rol in de stofwisseling. Het is vooral nodig bij de afbraak en opbouw van aminozuren, de bouwstenen waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Verder reguleert het de werking van bepaalde hormonen in het lichaam. De symptomen van een vitamine B6 tekort zijn onder andere; bloedarmoede, gebrek aan eetlust, depressie en verwardheid [9].

Dieetpatroon 

Jacka et al. [5] onderzochten de samenhang tussen dieetpatroon en depressie bij volwassen vrouwen. Door middel van factoranalyse werden drie dieetpatronen onderscheiden.

Voorbeeld (vis) mediterrane dieet

Traditioneel/mediterrane dieet, o.a.; waaronder, groente, fruit, rundvlees, lam, vis en volkoren producten.
– Westerse dieet, o.a.; verwerkt vlees, pizza, chips, hamburgers, wit brood, suiker, milkshakes en bier.
– Moderne dieet, o.a; fruit, salade, vis, tofu, bonen, noten, yoghurt en rode wijn.

Bij een traditioneel dieetpatroon is er minder kans op depressieve symptomen en bij een westers én modern dieetpatroon is er meer kans op depressieve symptomen. 

Waarom het traditionele dieet? 

In groente, fruit, peulvruchten en volkoren producten zitten veel vitaminen, mineralen en vezels. Koolhydraten worden heel geleidelijk omgezet in bloedsuiker. In olijfolie, noten en vis zitten veel onverzadigde vetten, die gezond zijn voor hart- en bloedvaten. Ook houdt dit dieet de bloedsuikerspiegel in balans [3]. Zoals eerder vermeld in het binnenkrijgen van vitamine B12 belangrijk, het traditionele bevat veel producten die deze stof bevatten, waaronder; dierlijke producten inneemt, zoals vlees, vis, eieren en zuivel [10]. 

Voor meer informatie over de effecten van voeding kan u het verslag van Burggraaf lezen!

Referenties 

[1] Bodnar, L. M., & Wisner, K. L. (2005). Nutrition and Depression: Implications for Improving Mental Health Among Childbearing-Aged Women. Biological Psychiatry58(9), 679–685. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.05.009

[2] Burggraaf, P. (2018, maart). Medicatie versus voeding. V&VN Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen. http://www.venvn-spv.nl/pdfs/vakblad/sppdf/sp124/sp124-hoofd02.pdf

[3] Diabetes Fonds. (z.d.). Het mediterrane dieet. Geraadpleegd 30 september 2020, van https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/het-mediterrane-dieet

[4] Jacka, F. N., Cherbuin, N., Anstey, K. J., Sachdev, P., & Butterworth, P. (2015). Western diet is associated with a smaller hippocampus: a longitudinal investigation. BMC Medicine13(1), 7. https://doi.org/10.1186/s12916-015-0461-x

[5] Jacka, F. N., Kremer, P. J., E.R.L., Berk, M., Patton, G. C., Toumbourou, J. W., & Williams, J. W. (2010). Associations between diet quality and depressed mood in adolescents: results from the Australian Healthy Neighbourhoods Study. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry44(5), 435–442. https://doi.org/10.3109/00048670903571598

[6] Maes, M., Christophe, A., Delanghe, J., Altamura, C., Neels, H., & Meltzer, H. Y. (1999). Lowered omega3 polyunsaturated fatty acids in serum phospholipids and cholesteryl esters of depressed patients. Psychiatry Research85(3), 275–291. https://doi.org/10.1016/s0165-1781(99)00014-1

[7] Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek. (2020, 29 september). Voeding en het ontstaan van depressie. Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek74(5). https://ntvd.media/wp-content/uploads/2019/11/NTVD-5_2019_OA-Voeding-en-depressie.pdf

[8] Soleil, V. B. A. (2018, 30 april). How Unhealthy Food Ruins Your Brain’s Cognitive Functions, Backed by Science. Learning Mind. https://www.learning-mind.com/unhealthy-food-brain/

[9] Stichting B12 Tekort. (z.d.). B12 en ijzer, foliumzuur en B6. Geraadpleegd 30 september 2020, van https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ijzer-foliumzuur-en-vitamine-b6/

[10] Stichting B12 Tekort. (z.d.). Vitamine B12 en voeding. Geraadpleegd 30 september 2020, van https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12-en-voeding-2/

[11] Trimbos instituut. (z.d.). Depressie in Nederland: feiten en cijfers. Geraadpleegd 29 september 2020, van https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/depressie

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *