Depressie
Blog Mentale gezondheid

De therapie van voeding

‘‘Je bent wat je eet.’’ Het is een bekend gezegde, maar moeilijk na te leven aangezien een groot gedeelte van wat we dagelijks consumeren ongezond is [8]. Steeds meer onderzoek bevestigd een verband tussen voedingskwaliteit en zowel depressie als cognitieve gezondheid [4].

Depressie 

Depressie staat in de top vijf van hoogste ziektelasten en ziektekosten, dit is al jaren zo. Daarnaast is depressie een van de grootste veroorzakers van arbeidsverzuim. In Nederland krijgt iets minder dan 1 op de 5 volwassenen van 18-64 jaar ooit in het leven te maken met een depressie [11].
De exacte oorzaak van depressie is nog niet ontdekt, toch lijken er verschillende factoren van invloed te zijn. Ten eerste spelen sociale-, biologische- en omgevingsfactoren een rol. Daarnaast komen genetische- en leefstijl factoren daar ook nog bij.
Depressie is moeilijk te behandelen, daarbij keert het bij veel mensen na korte tijd weer terug [7]. Bij mensen met een depressie kan voeding een belangrijke rol spelen, juist omdat zij vaak geen energie hebben, futloos zijn, geen eetlust hebben en/of geen zin hebben om te koken [2].

Voedingsstoffen 

Het komt steeds vaker naar voor dat voeding een relatie heeft met psychische klachten, zoals bijvoorbeeld depressies. Het gaat hierbij om verschillende voedingsstoffen die in voedsel zitten. Dit zijn:

  1. Essentiële vetzuren
  2. Foliumzuur
  3. Vitamine B12
  4. Antioxidanten
  5. Selenium
  6. IJzer
  7. Zink [1]
Chiazaad bevat veel Omga 3- vetten en vezels!

Bij depressieve mensen is ten opzichte van ‘gezonde’ mensen een gebrek aan omega-3 (vetzuren) vastgesteld [6]. Het lichaam heeft vitamine B12 en foliumzuur nodig voor de groei en instandhouding van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Hieruit volgt een grotere kans op bloedarmoede, vermoeidheid en zelfs depressies. De werking van vitamine B12 is nauw verweven met die van foliumzuur. Vitamine B12 zorgt namelijk voor de opname van ijzer door het lichaam [9].

IJzer

IJzer speelt een belangrijke rol bij stofwisselingsprocessen in het bloed en de lichaamscellen, omdat ijzer onmisbaar is voor het vervoeren van zuurstof door het hele lichaam. Hieruit kunnen we afleiden dat een tekort aan ijzer verschillende symptomen kan veroorzaken, zoals duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn en een gebrekkige eetlust [9].

Vitamine B6

Vitamine B6 speelt een belangrijke rol in de stofwisseling. Het is vooral nodig bij de afbraak en opbouw van aminozuren, kortom de bouwstenen waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Verder reguleert het de werking van bepaalde hormonen in het lichaam.
De symptomen van vitamine B6 tekort zijn:

  • Bloedarmoede
  • Gebrek aan eetlust
  • Verwardheid [9]

Voedingspatroon 

Jacka et al. [5] onderzochten de samenhang tussen voedingspatronen en depressie bij volwassen vrouwen. Er bestaan drie voedingspatronen, dat blijkt uit dit onderzoek. Ten eerste het traditionele voedingspatroon:

Voorbeeld traditionele voedingspatroon
  • Traditioneel/mediterrane voedingspatroon:
    • Groente
    • Fruit
    • Rundvlees
    • Lam
    • Vis
    • Volkoren producten
  • Westerse voedingspatroon:
    • Verwerkt vlees
    • Pizza
    • Chips
    • Hamburgers
    • Wit brood
    • Suiker
    • Milkshakes
    • Bier
  • Moderne voedingspatroon:
    • Fruit
    • Salade
    • Vis
    • Tofu
    • Bonen
    • Noten
    • Yoghurt
    • Rode wijn.

Waarom het traditionele voedingspatroon

Bij een traditioneel voedingspatroon is er minder kans op depressieve symptomen in tegenstelling tot het westers én modern dieetpatroon, waar juist meer kans is op depressieve symptomen.
In groente, fruit, peulvruchten en volkoren producten zitten veel vitaminen, mineralen en vezels. Koolhydraten worden heel geleidelijk omgezet in bloedsuiker. In olijfolie, noten en vis zitten veel onverzadigde vetten, die gezond zijn voor hart- en bloedvaten. Ook houdt dit dieet de bloedsuikerspiegel in balans [3].

Het binnenkrijgen van vitamine B12 is erg belangrijk, een traditioneel voedingspatroon bevat veel producten die deze stof bevat. Dit zijn stoffen die vooral in dierlijke producten voorkomen, zoals vlees, vis, eieren en zuivel [10]. 

Voor meer informatie over de effecten van voeding kan je het verslag van Burggraaf lezen!

Referenties 

[1] Bodnar, L. M., & Wisner, K. L. (2005). Nutrition and Depression: Implications for Improving Mental Health Among Childbearing-Aged Women. Biological Psychiatry58(9), 679–685. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.05.009

[2] Burggraaf, P. (2018, maart). Medicatie versus voeding. V&VN Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundigen. http://www.venvn-spv.nl/pdfs/vakblad/sppdf/sp124/sp124-hoofd02.pdf

[3] Diabetes Fonds. (z.d.). Het mediterrane dieet. Geraadpleegd 30 september 2020, van https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/het-mediterrane-dieet

[4] Jacka, F. N., Cherbuin, N., Anstey, K. J., Sachdev, P., & Butterworth, P. (2015). Western diet is associated with a smaller hippocampus: a longitudinal investigation. BMC Medicine13(1), 7. https://doi.org/10.1186/s12916-015-0461-x

[5] Jacka, F. N., Kremer, P. J., E.R.L., Berk, M., Patton, G. C., Toumbourou, J. W., & Williams, J. W. (2010). Associations between diet quality and depressed mood in adolescents: results from the Australian Healthy Neighbourhoods Study. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry44(5), 435–442. https://doi.org/10.3109/00048670903571598

[6] Maes, M., Christophe, A., Delanghe, J., Altamura, C., Neels, H., & Meltzer, H. Y. (1999). Lowered omega3 polyunsaturated fatty acids in serum phospholipids and cholesteryl esters of depressed patients. Psychiatry Research85(3), 275–291. https://doi.org/10.1016/s0165-1781(99)00014-1

[7] Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek. (2020, 29 september). Voeding en het ontstaan van depressie. Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek74(5). https://ntvd.media/wp-content/uploads/2019/11/NTVD-5_2019_OA-Voeding-en-depressie.pdf

[8] Soleil, V. B. A. (2018, 30 april). How Unhealthy Food Ruins Your Brain’s Cognitive Functions, Backed by Science. Learning Mind. https://www.learning-mind.com/unhealthy-food-brain/

[9] Stichting B12 Tekort. (z.d.). B12 en ijzer, foliumzuur en B6. Geraadpleegd 30 september 2020, van https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ijzer-foliumzuur-en-vitamine-b6/

[10] Stichting B12 Tekort. (z.d.). Vitamine B12 en voeding. Geraadpleegd 30 september 2020, van https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12-en-voeding-2/ 

[11] Trimbos instituut. (z.d.). Depressie in Nederland: feiten en cijfers. Geraadpleegd 29 september 2020, van https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/depressie

Dit vind je misschien ook leuk...

5 Reacties

  1. I was reading through some of your posts on this website and I believe this website is really informative! Keep putting up. Vikky Griff Lind

  2. I enjoy your work, thankyou for all the good articles. Ingrid Waldemar Lubeck

  3. These are actually wonderful ideas in regarding blogging. Floria Osbourn Korns

  4. Really nice layout and fantastic written content , very little else we want : D. Odelle Isidor Raul

  5. The cleaning firm carries out cleansing of areas of different sizes as well as arrangements. Natalie Kain Noonan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *