Blog Voeding

Waarom het eten van meer kleur fantastisch is!

Waarom het eten van meer kleur fantastisch is!

Steeds vaker komt naar voren dat we terug moeten naar de basis om gezonder te worden en langer te leven. Een makkelijke en leuke manier om gezond eten binnen te krijgen, is letten op kleur! Voedsel in de kleuren van de regenboog, dit leidt tot een betere (mentale) gezondheid [3] en het ziet er natuurlijk hartstikke leuk uit!

Voordelen

Fruit en groente met een kleurtje zien er niet alleen leuk uit, ze zijn ook supergezond. Groenten met de meeste kleur bevatten de meeste antioxidanten [6]. Antioxidanten zijn stoffen in ons lichaam die met elkaar samenwerken om cellen te beschermen tegen schadelijke stoffen [4]. Dus hoe meer kleur, hoe gezonder. Probeer dagelijks rond de 3 tot 5 verschillende kleuren groente of fruit te eten. 
Groente en fruit zitten vol vitamines, mineralen, vezels en essentiële voedingsstoffen. Ook bevatten ze phytochemicaliën, dit stofje heeft veel gezondheidsvoordelen en zorgt voor de typische kleur van groente en fruit. Een overzicht van de verschillende phytochemicaliën:
– Lycopeen: rood
– Bèta-caroteen: geel & oranje
– Chlorofyll: groen
– Allyl sulfide: wit [1].

Kleurstoffen 

Er worden nog veel kleurstoffen gebruikt om voeding aantrekkelijk te maken, helaas zijn deze kleurstoffen niet goed voor ons [6]. Toegevoegde kleurstoffen, conserveringsmiddelen, zoetstoffen en andere door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen (E-nummers) kunnen leiden tot hyperactiviteit, stress en spanning. Deze toegevoegde stoffen worden vooral gebruikt in frisdranken, snoep en andere zoetigheden [2].

Alle kleuren op een rijtje

Rood: verwarmt en stimuleert [1]
Rode voeding bevat lycopeen, deze stof bestrijdt vrije radicalen in het lichaam [6]. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels [5]. Mensen die een hoog lycopeen gehalte hebben, hebben minder kans op hart- en vaatziekten en het beperkt de UV-schade aan de huid [6]. Ook verminderen ze de kans op prostaatkanker, de groei van hormonen en zorgt het voor een lager cholesterolgehalte [3].

Voorbeelden:
– Rood fruit: bessen, aardbeien, frambozen, granaatappel, watermeloen.
– Rode groenten: tomaten, radijs, rode kool, rode biet, rode paprika [1].
(Lycopeen wordt niet gevonden in aardbeien en kersen [6].)

Oranje: versterkt, kalmeert en bevordert de eetlust [1].
Oranje voeding bevat bèta-caroteen, dit wordt in ons lichaam omgezet tot vitamine A. Bèta-caroteen is goed voor ons gezichtsvermogen, zorgt voor een goede weerstand, gezonde botten, een gezonde huid [6] en het beschermt de huid tegen zonlicht en luchtvervuiling.

Voorbeelden:
– Oranje fruit: appelsien, mango, abrikoos, perzik, papaja. 
– Oranje groenten: wortel, pompoen, zoete aardappel, oranje paprika [1].
(Bèta-caroteen komt ook voor in groene bladgroenten [6].)

Geel: brengt harmonie, reinigt en laxeert 
Gele voeding bevat kalium [1], vitamine C en flavonoïden. Deze voedingsstoffen zorgen voor het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte [3]. Het eten van gele voeding ontgift en reinigt het lichaam. Ook stimuleert het geluk en welzijn [1].

Voorbeelden:
– Geel fruit: banaan, meloen, ananas, citroen [1], mango en golden kiwi [3].
– Gele groenten: maïs, gele paprika [1], gele courgette en gele tomaten [3].

Groen: kalmeert en brengt rust
Groene voeding zit vol calcium, dit is voor sterke botten, ijzer, voor zuurstoftransport in het bloed [1] en fitamine B11 (Foliumzuur). Foliumzuur is belangrijk voorde groei en goede werking van het lichaam, bovendien is het ook belangrijk voor de ontwikkeling van het ongeboren kind [6]. Groene voeding verbeterd de spijsvertering, versterkt het immuunsysteem en de gezondheid van het netvlies [3].

Voorbeelden:
– Groen fruit: appels, kiwi, druiven [1], groene peren en waterkers [3].
– Groene groenten: broccoli, spruitjes, erwten, groene bonen, komkommer, courgette, avocado, boerenkool, bladgroen [1], groene asperges en avocado [3].
(Bladgroen bevat veel magnesium en is een natuurlijk middel tegen vermoeidheid [1].) 

Blauw & paars: ontspant, kalmeert en remt ontstekingen af [1].
De stoffen van blauw en paarse groenten en fruit zorgen voor een beter immuunsysteem, een lagere bloeddruk en cholesterolgehalte. Daarnaast zorgt de opname van mineralen dat de spijsvertering verbetert en ontstekingen minder worden. Ook wordt de groei van kankercellen en tumoren vermindert [3]. Blauwe voeding kan ook goed zijn voor mond, keel en luchtwegen [1].

Voorbeelden:
– Blauw & paars fruit: bosbessen, braambessen, pruimen, blauwe druiven [1], zwarte bessen, vlierbessen en rozijnen [3].
– Blauwe & paarse groenten: aubergines, rode ajuin en rode kool [1].


Wit: maakt sterker [1].
In witte groenten- en fruitsoorten zitten voedingsstoffen die het immuunsysteem meer kracht geven en het risico op kanker verkleinen. Daarnaast houdt het de hormoonspiegel in evenwicht [3].


Voorbeelden:
– Wit fruit: appel, peer [1] en bananen [3].
– Witte groenten: asperge, witlof, bloemkool, ui, knoflook, prei [1], gember, koolrabi, champignons, pastinaken en aardappelen [3].

Voor meer informatie over de invloed van voeding op de hersenen kan u dit artikel van Natuur diëtisten lezen!

Referenties 
[1] De Bock, J. (2020, 7 mei). Eten volgens de kleuren van de regenboog: gezond en lekker! Running.be.https://www.sport.be/running/nl/nieuws/article.html?Article_ID=874688

[2] Health Bytes. (2015, januari 22). Wat kleurstoffen en andere additieven met het lichaam doen. http://healthbytes.me/wat-kleurstoffen-en-andere-additieven-met-het-lichaam-doen/

[3] M. (2013, 3 april). Gezond eten met de kleuren van de regenboog. hetkanWEL. https://www.hetkanwel.nl/2013/04/03/gezond-eten-met-de-kleuren-van-de-regenboog/

[4] Natuur Diëtisten Nederland. (2020, 24 januari). De invloed van voeding op de hersenen. natuurdietisten.nl. https://www.natuurdietisten.nl/kenniscentrum/voeding-hersenen-en-psyche/invloed-voeding-op-hersenen/

[5] Voedingscentrum. (z.d.). Antioxidanten. Geraadpleegd 4 oktober 2020, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx

[6] Winkel, M. (z.d.). Eet jij genoeg van elke kleur? Viv Online. Geraadpleegd 4 oktober 2020, van https://www.sport.be/running/nl/nieuws/article.html?Article_ID=874688

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *