Blog Voeding

Waarom het eten van meer kleur fantastisch is!

Steeds vaker komt naar voren dat we terug moeten naar de basis om gezonder te worden en langer te leven. Een makkelijke en leuke manier om gezond eten binnen te krijgen, is letten op kleur! Voedsel in de kleuren van de regenboog, dit leidt tot een betere (mentale) gezondheid [3] en bovendien ziet het er natuurlijk hartstikke leuk uit!

Voordelen

Fruit en groente met een kleurtje zien er niet alleen leuk uit, ze zijn bovendien ook supergezond. En daarnaast is het ontzettend leuk ze te eten! Groenten met de meeste kleur bevatten ook nog eens de meeste antioxidanten[6]. Antioxidanten zijn stoffen in ons lichaam die met elkaar samenwerken om cellen te beschermen tegen schadelijke stoffen [4].

Allereerst is het goed om te weten dat groente en fruit zitten vol vitamines, mineralen, vezels en essentiële voedingsstoffen. Ten tweede bevatten ze phytochemicaliën, dit stofje heeft veel gezondheidsvoordelen en zorgt ook voor de typische kleur van groente en fruit [1]. Een overzicht van de verschillende phytochemicaliën:

  • Lycopeen: rood
  • Bèta-caroteen: geel & oranje
  • Chlorofyll: groen
  • Allyl sulfide: wit [1].

Kleurstoffen 

Tegenwoordig worden er veel kleurstoffen gebruikt om voeding aantrekkelijk te maken. Echter zijn deze kleurstoffen niet goed voor ons [6]. Toegevoegde kleurstoffen, conserveringsmiddelen, zoetstoffen en andere door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen (E-nummers) kunnen met met andere woorden leiden tot hyperactiviteit, stress en spanning. Deze toegevoegde stoffen worden in de eerste plaats vooral gebruikt in frisdranken, snoep en andere zoetigheden [2].

Alle kleuren op een rijtje, van rood tot geel

Rood: verwarmt en stimuleert [1].
kleur fruit

Rode voeding bevat lycopeen, deze stof bestrijdt vrije radicalen in het lichaam [6]. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels [5]. Mensen die een hoog lycopeen gehalte hebben, hebben in de eerste plaats minder kans op hart- en vaatziekten, en beperkt het de UV-schade aan de huid [6]. Daarnaast, verminderen ze de kans op prostaatkanker, de groei van hormonen en zorgt het voor een lager cholesterolgehalte [3]. Tot nog toe bekenede voorbeelden van rood fruit en rode groentes zijn:

  • Rood fruit:
    • Bessen
    • Aardbeien
    • Frambozen
    • Granaatappel
    • Watermeloen [1]
  • Rode Groenten
    • Radijs
    • Tomaten
    • Rode kool
    • Bieten
    • Paprika [1]
Oranje: versterkt, kalmeert en bevordert de eetlust [1].
fruit en kleur

Oranje voeding bevat bèta-caroteen, dit wordt in ons lichaam omgezet tot vitamine A. Bèta-caroteen is aan de ene kant goed voor ons gezichtsvermogen en goede weerstand. En zorgt daarnaast voor gezonde botten en een vitale huid [6] die beschermt is tegen zonlicht en luchtvervuiling [1]. Hier een aantal voorbeelden van oranje fruit en oranje groentes:

  • Oranje fruit:
    • Appelsien
    • Mango
    • Abrikoos
    • Perzik
    • Papaja [1]
  • Oranje groenten:
    • Wortel
    • Pompoen
    • Zoete aardappel
    • Paprika [1]
Geel: brengt harmonie, reinigt en laxeert [1].
gekleurd fruit

Gele voeding bevat kalium [1], vitamine C en flavonoïden. Deze voedingsstoffen zorgen voor onder andere het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte [3]. Het eten van gele voeding ontgift en reinigt het lichaam, daarnaast stimuleert het ook geluk en welzijn [1]. Voorbeelden van geel fruit en gele groenten:

  • Geel fruit:
    • Banaan
    • Meloen
    • Ananas
    • Citroen [1]
    • Mango
    • Golden kiwi [3]
  • Gele groenten:
    • Maïs
    • Paprika [1]
    • Courgette
    • Tomaten [3]
Groen: kalmeert en brengt rust [1].
groen


Groene voeding zit vol calcium. Calcium staat vooral bekend om de werking voor sterke botten. Echter is dit niet het enige wat calcium doet! Calcium zorgt namelijk ook voor genoeg ijzer, zuurstoftransport [1] en daarnaast voor de aanmaak van vitamine B11 (Foliumzuur). Foliumzuur is belangrijk voor de groei en goede werking van het lichaam, in het bijzonder voor de ontwikkeling van het ongeboren kind [6]. Groene voeding verbeterd naast de spijsvertering en versterking van het immuunsysteem ook nog eens gezondheid van het netvlies [3]. Een aantal voorbeelden van groen fruit en groene groentes.

  • Groen fruit:
    • Appels
    • Kiwi
    • Druiven [1]
    • Groene peren
    • Waterkers [3]
  • Groene groenten:
    • Broccoli
    • Spruitjes
    • Komkommer
    • Courgette
    • Avocado, boerenkool [1]
Blauw & paars: ontspant, kalmeert en remt onstekingen af [1].
kleur fruit en meer

Blauwe en paarse groentes en fruit soorten hebben ontzettend veel voordelen! Ten eerste zorgt het stofje in deze groente en fruit soorten voor een beter immuunsysteem. Ten tweede hebben ze een voordelige werking voor een lage bloedruk en het cholesterolgehalte. Daarnaast zorgt de opname van mineralen dat de spijsvertering verbetert en ontstekingen minder worden. Naast de opname van mineralen wordt de groei van kankercellen en tumoren vermindert [3]. Ten slotte kan blauwe voeding goed zijn voor mond, keel en luchtwegen [1]. Voorbeelden van blauwe en paarse groente en fruit soorten:

  • Blauw & paars fruit:
    • Bosbessen
    • Braambessen
    • Pruimen
    • Blauwe druiven [1]
  • Blauwe & paarse groenten:
    • Aubergines
    • Rode ajuin
    • Rode kool [1]
Wit: maakt sterker[1]

In witte groenten- en fruitsoorten zitten voedingsstoffen die het immuunsysteem meer kracht geven en ook het risico op kanker verkleinen. Daarnaast houdt het de hormoonspiegel in evenwicht [3]. Voorbeelden:

  • Wit fruit:
    • Appel
    • Peer [1]
    • Bananen [3]
  • Witte groenten:
    • Asperge
    • Witlof
    • Bloemkool
    • Ui
    • Knoflook [1]

Samengevat, hoe meer kleur hoe gezonder!

Tot slot nog een leuke tip! Probeer dagelijks rond de 3 tot 5 verschillende kleuren groente of fruit te eten [1].

Voor meer informatie over de invloed van voeding op de hersenen kan u dit artikel van Natuur diëtisten lezen.

Referenties
[1] De Bock, J. (2020, 7 mei). Eten volgens de kleuren van de regenboog: gezond en lekker! Running.be.https://www.sport.be/running/nl/nieuws/article.html?Article_ID=874688

[2] Health Bytes. (2015, januari 22). Wat kleurstoffen en andere additieven met het lichaam doen. http://healthbytes.me/wat-kleurstoffen-en-andere-additieven-met-het-lichaam-doen/

[3] M. (2013, 3 april). Gezond eten met de kleuren van de regenboog. hetkanWEL. https://www.hetkanwel.nl/2013/04/03/gezond-eten-met-de-kleuren-van-de-regenboog/ 

[4] Natuur Diëtisten Nederland. (2020, 24 januari). De invloed van voeding op de hersenen. natuurdietisten.nl. https://www.natuurdietisten.nl/kenniscentrum/voeding-hersenen-en-psyche/invloed-voeding-op-hersenen/

[5] Voedingscentrum. (z.d.). Antioxidanten. Geraadpleegd 4 oktober 2020, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx

[6] Winkel, M. (z.d.). Eet jij genoeg van elke kleur? Viv Online. Geraadpleegd 4 oktober 2020, van https://www.sport.be/running/nl/nieuws/article.html?Article_ID=874688

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *