Week 1
Let’s start! Dit is de eerste oefening van het programma. Deze week ga je eens rondneuzen op de website en je verdiepen in het onderwerp; voeding en mentale gezondheid.
Daarnaast hou je een eetdagboek bij van de hele week. Noteer daarbij alles wat je eet op het dag met het daarbij behorende tijdstip en je gevoel/gedachte die je op dat moment had. Dit doe je zodat je precies weet wat en hoeveel je eet. Succes!

Week 2
De kop is eraf! Als het goed is heb je nu een eetdagboek van een hele week bijgehouden. Dit heb je niet voor niets gedaan, want nu ga je hem analyseren. Maar hoe ga je dat doen? Beantwoord deze vragen voor jezelf:
1. Welke regelmaat zie ik in mijn eetpatroon?
2. Wat zijn mijn valkuilen wat betreft eten?
3. Van welke voeding weet ik dat het goed is dat ik deze eet?
4. Zie ik regelmaat in mij humeur nadat ik heb gegeten?

Week 3.
Goed bezig, je bent alweer bij week 3 aangekomen! Nu we het eetdagboek + de analyse rond hebben, gaan we als het ware de analyse, interpreteren. Je hebt nu voor jezelf helder wat je eet op een dag, welke regelmaat en gedrag daar bij horen. De oefening voor deze week is:
1. Maak een lijstje van alle voeding die je minstens 1x per dag of veel eet.
2. Zoek door middel van de beantwoorde vragen in week 2 welk gedrag/humeur er bij jou verschijnt na het eten van welk voedsel.
3. Ga nu op zoek op het internet naar welke voedingsstoffen er in: het voedsel zitten die je vaak eet, het voedsel zitten waarvan je weet dat je gedrag/humeur veranderd en als laatst het voedsel waarvan de weet dat het goed is dat je die eet.
4. Kijk daarbij ook naar wat deze voedingsstoffen doen in het menselijk lichaam en welke reactie dit veroorzaakt met betrekking tot het humeur.
Succes!

Week 4.
Welkom bij de opdracht van week 4. Deze week heb je het wat minder druk, ook wel een keer lekker toch? 😉
De opdracht voor deze week is dat je een opsomming gaat maken van de voedingsstoffen die je veel binnenkrijgt, dit heb je onderzocht ik week 3. Zorg dat je de voedingsstoffen die het meest voorkomen in je voedingspatroon bovenaan zet en de stof die je daarna het vaakst eet weer onder nummer 1 etc.

Week 5.
Dit is alweer de ena laatste oefening. Nu je weet welke voedingsstoffen je het meest binnenkrijgt en wat ze met je humeur doen ga je ze analyseren. Maak een rijtje met ‘happy’ voeidingsstoffen en een rijtje met ‘unhappy’ voedingsstoffen. Je weet nu wat je vooral we en niet binnen moet krijgen. Probeer eens te kijken naar voeding in jouw voedingspatroon waar je ‘unhappy van wordt. Mijd deze eens voor een week.

Week 6.
En je bent aangekomen bij de laatste oefening, maar niet getreurd. Het is wel een hele leuke & lekkere! Je gaat een happy & healthy recept maken. Je gaat door middel van de voedingstoffen waar je je goed door gaat voelen een recept maken! Het internet staat er vol mee, dus genoeg kans om een heerlijk recept te vinden. Vind je er meer dan 1? Geen Probleem, maak ze lekker allemaal, of maak alleen je favorieten.
Veel plezier met het maken van jouw eigen happy recept, eet smakelijk!



Wat leuk dat je hebt gekozen om het programma van Food and Mind te volgen! Hopelijk heb je het al die weken naar je zin gehad en vond je de oefeningen leuk.
Heb je toch nog vragen, opmerkingen of wil je gewoon even wat laten weten. Schroom niet mij een berichtje te sturen. Dit kan je erg gemakkelijk doen door op contact te kikken! Bedankt.

Groetjes, Lise <3