Voeding, van vroeger naar nu

Voedsel, de supermarkten liggen er vol mee. Alles wat je lekker vindt is er te halen, gezond- en ook ongezond voedsel. Maar wat is nou gezond- of ongezond voedsel? Dit kan soms erg verwarrend zijn. Uit onderzoek blijkt dat wat we eten niet alleen invloed heeft op onze lichamelijke gezondheid, maar ook op onze mentale gezondheid. 

Terug naar vroeger 

In de vroegere steentijd waren er nog geen supermarkten en moesten de mensen het doen met wat ze op dat moment hadden of tegenkwamen. De voeding bestond voor een groot deel uit fruit en groente (vol met vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten) en voor een ander belangrijk deel uit noten en peulvruchten, die een belangrijke bron waren van eiwitten, vezels en vetten. Men jaagde op wild en vis: goede bronnen van mager eiwit én van omega-3 vetten [2]. Deze voeding was onbewerkt en zonder toegevoegde kleur, geur en smaakstoffen. 

Honing in plaats van suiker 

Honing

Suikers, erg lekker natuurlijk, maar het zit (helaas) in meer producten dan je denkt. Dit product bestond in de oertijd ook nog niet, toen werd honing als zoetstof gebruikt. Suiker ontregelt het bloedsuikerniveau, dit is erg slecht voor het functioneren van de hersenen. Door grote schommelingen in het suikergehalte wordt de hersenwerking belemmerd. Daarbij wordt het geheugen, het leervermogen, de stemming en de vatbaarheid voor ziektes waaronder; diabetes, beroertes en dementie beïnvloed [2].

Hoe zit dat nu? 

Wat wij nu, anno 2020, eten bestaat uit voedingsmiddelen zoals graanproducten, melk en vet vlees. Vroeger kwamen deze producten niet voor, om deze reden kunnen ze leiden tot (lichte) allergische reacties als hoofdpijn en zelfs depressies. 

Een te klein gedeelte van onze voeding bestaat uit fruit en groente, daardoor krijgen we te weinig vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten binnen. Antioxidanten zijn stoffen in ons lichaam die met elkaar samenwerken om cellen te beschermen tegen schadelijke stoffen, het eten van antioxidanten verhoogt de hoeveelheid van deze stof in het bloed waardoor onze cellen beter beschermd zijn en schade aan onze hersenen kunnen voorkomen. Ook het gebrek aan vitamines en mineralen kunnen negatieve effecten hebben, waaronder gedragsproblemen, prikkelbaarheid, nervositeit, angstigheid, boosheid, labiliteit, depressies, vermoeid, traag reageren en een slecht kortetermijngeheugen [2].

Onderzoek naar hersenen 

Uit onderzoek blijkt dat mensen die ongezond voedsel eten een kleinere hippocampus hebben. Klik hier voor een afbeelding van de hippocampus.
De hippocampus is een gedeelte in de hersenen dat zorgt voor het leerproces, het geheugen en de mentale gezondheid. Wanneer de hippocampus kleiner is, kunnen deze processen negatief beïnvloed worden. Mensen met een gezonde voedingsstijl, waaronder groente, fruit en vis, hebben een grotere linker hippocampus. Dit gedeelte zorgt voor de psychische activiteit en de regulering van depressies [1].

Het probleem van ons vette- en suikerrijke eten van tegenwoordig is dat veel belangrijke voedingsstoffen missen, die vroeger wel in het onbewerkte voedsel zaten. Ons huidige voedsel lijkt dus niet meer op het ‘oer dieet’ van vroeger, waar onze hersenen juist zo aan gewend zijn [2].

Kijk voor meer informatie op de website van Natuur Diëtisten Nederland

Referenties
[1] Jacka, F. N., Cherbuin, N., Anstey, K. J., Sachdev, P., & Butterworth, P. (2015). Western diet is associated with a smaller hippocampus: a longitudinal investigation. BMC Medicine13(1), 7. https://doi.org/10.1186/s12916-015-0461-x

[2] Natuur Diëtisten Nederland. (2020, 24 januari). De invloed van voeding op de hersenen. natuurdietisten.nl. https://www.natuurdietisten.nl/kenniscentrum/voeding-hersenen-en-psyche/invloed-voeding-op-hersenen/